Nie ma uniwersalnego systemu informatycznego dla wszystkich szpitali

W przygotowaniu i wdrażaniu systemów czy rozwiązań informatycznych bardzo istotna jest dobra współpraca ich dostawców z użytkownikami. Dotyczy to oczywiście również placówek ochrony zdrowia. Opowiada nam o tym Łukasz Borzęcki z CompuGroup Medical Polska.

Informatyzacja. Szpitale powinny wymieniać się doświadczeniami

Kiedy zaczynaliśmy współpracę z poszczególnymi szpitalami, a następnie wdrażaliśmy system informatyczny, słyszeliśmy często taką opinię: „zróbcie ten moduł w taki sposób, jaki proponujemy, a zobaczycie, że zadowoli także inne placówki, bo to uniwersalne rozwiązanie”. Niestety, w praktyce takie podejście nigdy się nie sprawdziło – przyznaje Łukasz Borzęcki, dyrektor rozwoju produktu w CompuGroup Medical Polska.

Dlatego jakiś czas temu postanowiliśmy skonfrontować ze sobą opinie różnych naszych klientów. Zasadniczy problem do rozwiązania podczas danego wdrożenia polega na tym, że jako dostawca pracujemy z jedną konkretną placówką, która przekazuje nam swoje oczekiwania wobec systemu. Pomyśleliśmy, że konfrontując kilku użytkowników po pierwsze poznamy inne punkty widzenia, a po drugie spróbujemy wypracować w miarę uniwersalne rozwiązania – tłumaczy ekspert.

Regularnie, co trzy miesiące spotykamy się z grupą placówek szpitalnych i organizujemy wspólne warsztaty, podczas których pokazujemy różnego rodzaju funkcjonalności naszego systemu, zastosowane w poszczególnych jednostkach. Proszę mi wierzyć, że wielu użytkownikom dopiero przy takiej właśnie konfrontacji i wymianie doświadczeń naprawdę szeroko otwierają się oczy – dodaje nasz rozmówca.

Z jednej strony takie wspólne warsztaty ułatwiają pracę przy kolejnych wdrożeniach. Z drugiej strony szpitale łączą swoje doświadczenia, przekazując sobie informacje o rozwiązaniach, które najlepiej się u nich sprawdzają – wskazuje dyrektor Łukasz Borzęcki.

Szpitalne systemy informacyjne dają naprawdę duże możliwości

W jego opinii współpraca dostawców rozwiązań informatycznych ze szpitalami jest bardziej efektywna, jeżeli w placówce medycznej funkcjonuje mocny, sprawny dział IT.

Dobrze, jeśli w takich działach pracują, między innymi programiści z dobrą znajomością języka SQL, którzy są w stanie pozyskać pewne dane czy wykonać bardziej poważną konfigurację. To istotnie zwiększa szansę na udane wdrożenie – podkreśla przedstawiciel CompuGroup Medical Polska.

Zwraca uwagę, że szpitalne systemy informacyjne (HIS) dają dziś naprawdę dużo różnych możliwości. – Problemy wynikają czasem z braku odpowiednich uprawnień wśród personelu placówki czy braku jakiejś konfiguracji. Dobrze zorganizowany zespół IT w szpitalu jest w stanie szybko i właściwie na to zareagować – podsumowuje Łukasz Borzęcki.

Wypowiedź zarejestrowana podczas VII Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Katowice, 3-4 marca 2022 r.).

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

wpChatIcon